Brief aan de KNMV

In het onderstaande artikel is de brief te lezen zoals wij die naar de KNMV hebben geschreven, op facebook hebben geplaatst en naar Racesport hebben gestuurd.
Het is een oproep om de organiserende partijen op te roepen om ons op veilige circuits te laten rijden.
We hopen dat er mede door dit signaal er mensen gaan inzien dat het zo niet langer kan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In Juni is besloten om het ONK en Belgisch Kampioenschap samen te voegen en werd er een mooie foto gemaakt van mensen van de KNMV en de BMB-FMB. Trots werd de kalender gepresenteerd met prachtige circuits zoals Oostende, Chimay, Oss, Mettet en Hengelo. Daarnaast mogen ze ook nog een paar keer als bijprogramma opdraven om zo voor veel geld, minimale rijtijd te krijgen.
 
Als ik dit lees, dan lijkt het net of ik een mooi sprookjesboek van Grimm open doe en de tijd stil is blijven staan. De organisaties van Hengelo en Oss doen echt ieder jaar hun uiterste best om er een mooi evenement van te maken en dat doen ze met hart en ziel, alleen het racen op dergelijke circuits kan gewoonweg niet meer.
 
De blokken zijn sterker, de frames zijn beter, de banden hebben veel meer grip en je kan steeds harder remmen op een motorfiets en dat betekent dat de motoren van deze tijd de stratencircuits (en de Micky Mouse banen) zijn ontgroeid.
 
Dit weekend verloren 3 coureurs het leven door verschillende valpartijen tijdens de trainingen op het circuit van Chimay, en er zijn ook nog 2 zijspancoureurs ‘ernstig’ gewond geraakt. Allemaal jongens met een passie. Alle coureurs willen racen en dat doen ze altijd en overal op de limiet van hun kunnen, maar we moeten de coureurs wel een kans geven om veilig te kunnen vallen.
 
De overkoepelende organisaties moeten dus geen circuits op de kalender zetten in een kampioenschap waar men dus niet veilig kan vallen. Als vader en moeder zet je ook het kinderbadje niet aan een drukke autosnelweg neer en zo moet ook de KNMV optreden.  En ja inderdaad, ook op de permanente en ‘veilige’ circuits gebeuren ernstige ongelukken, maar meestal zijn dit gevallen waarbij een vallende coureur wordt geraakt door een collega coureur. Meestal blijft het bij wat blauwe plekken en wat kneuzingen en dat zijn toch ook de gemiddelde voetbalblessures.
 
Wanneer ik nu de reactie op het ongeval in Chimay lees van de KNMV dan denk ik: Hoe is het mogelijk? We moeten nog bekijken welke klassen we waar laten rijden.  We hebben in Nederland nog maar een paar klassen over waar het publiek voor komt en dat zijn de: Superbikes, Supersport, Moto3 en de zijspannen. Al deze klassen gaan zo ontzettend hard dat ze geen van allen ‘veilig’ kunnen racen op dergelijke circuits.  En dan beginnen ze met: We weten dat de motorsport niet zonder risico’s is, Ja dat klopt, maar als je langs strobalen, hekken en palen gaat racen dan besef je toch wel dat je deze risico’s met een factor 100 gaat verhogen.
 
Beste KNMV, we houden van motorrace en een raceweekend is pas geslaagd als iedereen zonder blessures het circuit weer verlaat om zo de volgende dag weer aan het werk of naar school te kunnen. Maak nu eens een echte kalender met circuits die wel racewaardig zijn, om zo een mooi en veilig kampioenschap te creëren.
 
Team SWPN / Official Partner of Stichting Zorgeloos Kind
Aart de Wit
Sjaak Vondel
Stephan Singer
Aart van Meerveld


SWPN Facebook

OFFICAL PARTNER OF

  • Stichting Wegrace Promotie Nederland
  •  
  • Houtmanskampweg 5
  • 6669 MZ Dodewaard
  •  
  • IBAN: NL92 RABO 0328032611
  • Email: info@swpn.nl